En flott og praktisk all-round elsykkel med semi-lavt innsteg. Med oppreist sittestilling har du både fullt overblikk i bygatene og kan nyte omgivelsene på turer. Med mykt og godt sete og demping i gaffel har du god komfort enten du sykler på brolagte bygater eller litt humpete grusveier.
Kalii 3.0 Belt har beltedrift i stedet for vanlig kjede. Dette er en driftssikker løsning som gir mindre vedlikehold.Van Dijck lager sykler som stort sett kan brukes hele året, men alle batterier, uansett merke, vil ha litt kortere rekkevidde når det er kuldegrader.
Kalii 3.0 Belt er en elsykkel som er lett nok for bysykling og kraftig nok for helgeturene!
Sete, styre og sittestilling
Med oppreist sittestilling har du både fullt overblikk i bygatene og kan nyte omgivelsene på turer. Dette er en ergonomisk stilling som gjør det behagelig å sykle både korte og lange turer. Både setet og styret kan selvfølgelig heves, senkes og tiltes for å passe perfekt til deg. Sykkelen har et stort og mykt setet og gaffel med MonoShock demping. Dette gir god komfort også når underlaget er litt ujevnt. Håndtakene på styret er laget i imitert skinn og formet slik at de er gode å holde i.
Motorkraft og assistansetrinn
Sykkelen er utstyrt med krankmotor som gir god hjelp opp bakkene. Motoren er kraftigere (80 Nm) enn mange andre sykler i denne prisklassen. Plasseringen av motoren og batteriet gir sykkelen et lavt og midtstilt tyngdepunkt, noe som er ideelt for norske forhold.
Med det enkle displayet på styret velger du mengden motorassistanse – i trinn fra 0–5 (fra ‘av’ til ‘turbo’). I henhold til norsk lov kan motoren på en elsykkel kun hjelpe deg opp til en fart på 25 km/t. Vil du sykle fortere må du sørge for farten selv. Når du senker farten til 25 km/t eller lavere starter motoren sømløst igjen.
Kreutzers krankmotor er utstyrt med en momentsensor som registrerer den kraften du bruker på pedalene. Jo kraftigere du tråkker, jo mer assistanse får du fra motoren. Dette gir en sømløs følelse og du merker ingen ‘rykk og napp’ fra motoren.
Batteri og rekkevidde
Kalli 3.0 Belt er utstyrt med et batteri på 655 Wh – noe som er et kraftig batteri for en sykkel i denne prisklassen. Et fulladet batteri vil gi en rekkevidde på 100–170 km avhengig av hvilke assistansetrinn du bruker. Temperatur og lastevekt spiller også inn på batteriets kapasitet.
Et tomt batteri trenger ca 2,5 timer lading for å nå 50 % og ca 5,5 timer for å bli fulladet. Du trenger ikke å vente med å lade til det er tomt eller lade til 100 % hver gang – du velger selv når og hvor mye du trenger å lade. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen eller du ta det av og lade inne.
På Kalii 3.0 Belt er batteriet plassert inni rammen mellom kranken og styret. Oppe på den ene siden finner du låsen og på motsatt side finner du ladekontakten – begge deler er veldig enkelt å komme til. For å låse opp og ta det inn bruker du samme nøkkel som til rammelåsen.
Bremsene
Noe av det viktigste utstyret på elsykkelen er bremsene. Du skal kunne føle deg trygg på at de gir deg den bremsekraften som trengs – når du trenger det. Med hydrauliske skivebremser fra Magura både foran og bak har du full kontroll.
Girsystem og beltedift
Sykkelens girsystemet er et navgir av typen Shimano Nexus – et system som er driftssikkert og enkelt å vedlikeholde. Denne typen girsystem lar deg skifte gir selv om sykkelen står stille. Dette er veldig praktisk f.eks. når du har stoppet i et kryss og vil skifte til det letteste giret før du begynner å sykle. Kalii 3.0 Belt er som navnet sier utstyrt med beltedrift i stedet for sykkelkjede. Dette er en diftssikker løsning som gir mindre vedlikehold.
Annet
Sykkelen har lykter foran og bak som får strøm fra batteriet. Den fastmonterte støtta er solid og sørger for at sykkelen står støtt. På det solide bagasjebrettet er det mulig å feste barnesete og ulike typer adaptere for sykkelvesker – f.eks. MIK og Racktime. Rammelåsen fra ABUS bruker samme nøkkel som batteriet og har integrert kobling til ekstra kjettinglås.